torsdag 21 juli 2011

Genustänk

Nu sitter vi här i bilen på väg igen efter vårt andra stopp på vägen till Borås.
Vi kör precis in på sträckan med växelvisa körfält. Jag måste säga att det är rätt dåligt att vägen mellan två av Sveriges största städer har den här typen av motorväg om så bara för en bit. Folk blir som galna när det blir två körfält och ska om allt och alla till vilket pris som helst. Det får till följd att det blir näst intill stopp när körfälten går ihop till ett igen och krockarna är inte långt borta.
Inte helt otippat är det M som kör, han mumlar något om att vi aldrig kommer fram annars. Vi båda vet att när det kommer till motorväg är det jag som har hastighetsrekord i vår familj så det är nog inte den anledningen. Vi brukar dela så jag har nog mitt kvar, det får väl bli hemvägen för min del. E frågar när vi åker bil, - sitter Pappa vid ratten? Om svaret är ja på den frågan låter det så här - och du mamma, sitter du där mammor brukar sitta?
Jag undrar om alla genustänkande föräldrar där ute som rasar över klädbutikernas indelning av tjej och killkläder delar på körningen. Det kanske är hur vi själva gör i vardagen vi ska titta lite mer på och inte haka upp oss på färgerna rosa och blå. Fast vad vet jag, jag bryr mig inte särskillt mycket om det där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar