måndag 5 september 2011

Min bild av kryssningen

Först ska jag börja med att erkänna att jag var lite nervös inför kryssningen. Nervös och uppspelt samtidigt. Jag var så svulten på att få gå på "fest" och roa mig utan barnen, kunna slå klackarna i taket och dansa på bordet om jag så skulle önska. Denna känsla gjorde mig lite oroad eftersom att vår "fest" skulle gå av stapeln på ett kryssningsfartyg som åker till Åland och tillbaka, en kryssning som varar i exakt 22 timmar, inte en minut mer eller mindre. Vi hade lyxat till det och bokat en fin hytt, inte en sådan där klaustrofobihytt (som jag absolut kan bo i också så länge jag befinner mig ovanför bildäck). Vi hade alltså betalat lite mer för hytten och jag kände att det kanske är att kasta pengar i sjön. Gör min desperation för att få partaja mig blind så att jag inte ser att det faktiskt bara är en kryssning med fylla och raggning. Detta var min känsla innan, jag såg fram emot det så mycket att jag var rädd att bli besviken.


Hytten var som ett hotellrum, ett något mindre men med en hejdundrande sjöutsikt.




Vi fick bubbel, långt ifrån förstklassig men bubbel.

Vädret var fantastiskt, förutom ett stort svart moln som låg precis ovanför båten när vi lämnade kajen i Stockholm och orsakad massivt regn ett tag men det var för en kort stund bara.
Bilderna nedan är på hemresan och visst ser det somrigt ut.





Middagen var även den kolossalt uppskattad.
Min middag såg ut som följer:

Förätt: Kantarellsoppa som var så god att jag inte hade behövt något annat.
Varmrätt: Vitlöksgratinerad oxfilé med kryddor från Provance serverades med en potatiskaka, riktigt gott även det.
Dessert: Vit choklad - och blåbärsmousse och här var jag säker på att jag kommit till himmelriket för dessertälskare som jag. Glöm vad jag sa efter soppan, den här hade jag inte kunnat vara utan.

Jag är väl ingen gourmand direkt men jag tyckte verkligen att maten var vällagad och god.

Efter middagen var det dags att skaka av sig lite av det vi hade stoppat i oss. Det var 80-tals show och det kan inte misslyckas. Inte med låtar som Maria Magdalena, 99 luftballons, Forever Young, Picadilly Circus och Jag ska köpa vingar för pengarna. De texterna satt där det skulle och vi sjöng med och detta med stor inlevelse. För att vara ärlig såg jag inte mycket av showen för det stod folk i vägen men det gjorde inget för det var inte den som var något att ha. Det räckte med att lyssna.
Efter showen blev det schlagers för hela slanten och det finns inget bättre att släppa loss till.
Jag erkänner, jag är en riktig schlagernörd när det kommer till dans. Jag Ä-L-S-K-A-R att skaka loss mina lurviga till en riktig dänga, och det gjorde vi det lovar jag.

Dagen efter startade med en brakfrulle och därefter testade vi alla fällor som finns på ett kryssningsfartyg.

TAX FREE


En picknicpåse med vin

Lite bling bling till mamma


SPEL

Jag tror jag spelade bort 15 kronor
Och så har vi ALKOHOLEN förstås. Den testade vi kvällen innan också men vi ville testa igen.

Dagen efter är det Bloody Mary som gällde för alla utom för mig (Uääk)
Jag körde på kaffedrink istället.
Här sitter vi och spelar musiktävling, lite pensionärsvarning men det var underhållande på sitt sätt och framförallt fick vi ett kvitto på att vi inte kan ett dyft om musik när det verkligen kommer till kritan.

Det här var verkligen en liten paus från vardagen som blev mycket uppskattad.
Detta var första gången jag åkte Birka Paradise och jag kommer aldrig åka någon annan båt som jag känner nu för den var riktigt bra. Visst förekom det fylla men herregud det gör det ju överallt, det var ingen drängfylla som blev störande. Det förekom raggning också, men inget som inte gick att hantera.
Vi kan väl säga som så att det är inte Stureplan men vem faan gillar att hänga där egentligen, inte jag i alla fall. Allt är under samma tak, man kan gå barrundor och mellan restaurang och disco utan att behöva sätta på sig jackan. Det bästa av allt är att man har en egen privat toalett i hytten och behöver inte stå och köa så man nästan kissar på sig.

Jag har bestämt mig, jag kliver ut ur garderoben och erkänner att jag gillart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar