söndag 7 augusti 2011

He sleeps like a baby

A sover, han sover så sött och har redan glömt morgonen.
I det här huset finns fyra sovrum med två sängar i varje rum vilket innebär samanlagt 8 sängar.
Vår familj sov i två av dem sängarna i natt, i ett rum, A sov i sin egen resesäng ska tilläggas men i vårt rum. E var så tapper men ville inte riktigt somna, det såg jag på han. Vad annat kunde jag göra än erbjuda han en plats i vår säng vilket han tacksamt tog emot, åtminstone tolkade jag det så då han tog sitt marsvin och sprang som att hade eld i baken in och hoppade ner i min säng.
Själv sov jag som en påse nötter, har alltd svårt att somna första natten i annan säng och när den delas med en treåring blir det inte lättare. Att sedan A rumlar runt i sin säng hjälper inte heller till. Det var en liten sekund där som jag faktiskt trodde att jag skulle somna, kände hopp, då får jag höra något jag inte hört på länge, bzzzzz, bzzzzzz. Har man hört på maken, det fattades bara att en myggjäkel skulle störa mn nattfrid. Myggan måste känt av min sinnestämmning för den försvann igen, insåg nog sitt eget bästa.
Vid halv fyra vaknade A, jag bytte blöja och M gjorde flaska sedan knoppade han in igen. Somnade om ännu en gång och vid halv sju var det klippt, bara att gå upp med A.
Vi var uppe ett tag, åt gröt och han gäspade så jag närapå såg vad han käkade till middag i går.
Tror ni han ville sova, näe då. Jag vet helt ärligt inte om jag ska förvånas eller faschineras av en liten människas kamp mot sin egen sömn. Till slut gick det inte längre men han höll ut länge ändå, han slumrade in bredvid mig i en halvtimme ungefär och sedan var det upp igen. Då gick jag in till M och lämnade över stafettpinnen, klockan hade hunnit blivit nio så det var ju egentligen dags för alla att gå upp men det brydde jag mig inte om för jag var tvungen att få sova. M tog A och gick till bageriet, E ville inte följa med, han ville sova vidare och det var precis vad vi gjorde.
Sedan gick vi upp och fick färskt bröd till fukost, supermysigt.
Nu sover A och lär göra det ett tag om jag känner han rätt, E spatserar omkring, leker med alla sina saker, stoppar kottar i cementbilen, gungar och kör med skottkärran över altandäcket.
Ibland kommer det en snusförnuft lite lillgammal kommentar precis som vanligt och något vi älskar han för vår härliga grabb.
Jag skulle så gärna vilja ta en bild där han sitter, men det går ju inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar