tisdag 16 augusti 2011

Återvinning

För att tala om något annat än mat en liten stund. Eller ja egentligen kan vi ju dra återvinningen tillbaka till mat också eftersom att det oftast är efter matlagning som skräpet uppkommer.
Jag har haft lite tankar och funderingar kring det här med återvinning nu när vi nyligen varit på semester.
När man är på en så naturskön Ö som Fårö känns det extra viktigt med sopsortering. Det är så klart viktigt och bör göras överallt men man tänker mer på det när man är så nära naturen.

Ett stort antal människor turistar på Fårö varje sommar och antalet besökare verkar bara öka och öka.
Det byggs nya hus hela tiden, för varje år vi kommer dit ser vi hus som inte funnits där förut.
Dit jag vill komma är att det är sjukt mycket folk på den där lilla ön varje sommar.

Mycket folk genererar mycket sopor. Det är enkel matematik så tillochmed jag klarar av den.
Hela systemet bygger på sopsortering, inte minst för miljön men även tömningen av hushållssopor som görs var fjortonde dag är beroende av att plast, glas, papper och metall rensas bort för att inte kärlen ska svämma över av sopor.
Men även plasten, metallen, glaset och pappret måste ju tas om hand och kastas.
Nu kommer jag till själva kärnpunkten i det här inlägget.

DET FINNS INGEN ÅTERVINNINGSSTATION PÅ FÅRÖ

Den finns i Fårösund, du måste alltså ta färjan över för att slänga sopor.
Okej, okej det är väl alltid något tillfälle man kommer över till Fårösund kan man tycka, men nu kommer nästa överraskning.

ÅTERVINNINGSTATIONEN LIGGER PÅ SOPTIPPEN SOM HÅLLER ÖPPET TVÅ OCH EN HALV DAG I VECKAN.
Tisdag, torsdag och lördag så det vill till att det är just dessa dagar du har ärenden.
Vi åkte till Fårösund med huvudsyftet att slänga sopor på fredagen, vi hade samlat hela veckan och ville lämna dem på fredagen då vi skulle åka hem på lördagen och skulle då ha en fullpackad bil där inget utrymme finnes för sopor. Känns inte som en helt galen planering om jag får säga det själv.
Vi tog förstås för givet att återvinningstationen var x antal containrar som står uppradade någonstans där man kommer åt dem när det passar, oavsett tid på dygnet eller dag i veckan.

Det har tidigare funnits en återvinningsstation på Fårö men den fick stängas pga. av misskötsel.
När containrarna var fulla ställdes sopor utanför och det blev inte alls bra.
Det är alltså ett moment 22 här men vems är felet egentligen?!
Turisterna som inte sköter sophanteringen och dumpar sopor utanför containrarna?
Eller är det kommunen som inte tömmer så ofta det behövs?

Jag vet ju vad jag tycker. För mig är det en självklarhet att jag som är ålagd att sortera mitt avfall i min tur ska kunna göra mig av med nämnda sopor utan att behöva ta med dem när jag åker hem till Stockholm igen. Det är så lätt att bara skylla på att alla turister skräpar ner men vilket ansvar har kommunen egentligen. Nä om jag hade betalat runt 10 000 kr för en stuga vet i sjutton om inte jag hade dumpat mina sopor utanför grindarna till soptippen i ren protest när vi var där för att slänga dem. Vi tillhör ju kategorin sommargotlänningar så vi är väl någonstans mitt emellan bofasta och turister så då känns det inte okej att göra det ens i protest även om jag var bra sugen. Eller varför inte egentligen, vi borde ju också få protestera, fast det känns ändå inte som min sak då det inte är mitt hus utan M´s föräldrars.
Hur som helst så stå nu står pappret, plasten och metallen som är ordentligt avsköljda i källaren i huset i stället så tar M´s föräldrar med det nästa gång de åker. De är ju helt befängt att det ska vara så här.
Glaskross finns minsann utanför ICA, man kan ju undra varför men jag skulle ju inte sätta mina slantar på att det är för att familjer med småbarn ska kunna slänga sina tomma barnmatsburkar där.

Det var lite återvinningskritik så här mitt i allt matprat och jag kan meddela att jag fortfarande är hungrig, kroppen skriker efter socker och glassbilen var precis här. Ett hån är vad det är, ett HÅN mot lilla mig.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar