onsdag 18 februari 2015

Med eller utan grädde........

Jag gissar att det finns lika många recept på pasta carbonara som det finns kockar.
Det finns de som vill ha mycket peppar och de som vill ha lite peppar, ska det vara lök eller inte och om gräddens varande eller icke varande är också en omtvistad fråga.

Så här vill jag ha min Spaghetti Carbonara

Pastasorten ska absolut vara spaghetti, något annat är otänkbart.
Skär baconet (mängden väljer man själv, personligen brukar jag ta ett till två paket) i mindre bitar och fräs i lite olja blandat med en klick smör. Lägg ner en vitlöksklyfta och låt den fräsa med baconet. Vispa ägg (ett ägg per person kan man räkna med ungefär) så för en familj på fyra blir det 3-4 ägg beroende på mängden pasta.
Riv parmesanost efter tycke och smak, Personligen tycker jag att 1-1,5 dl är rimligt om det är fyra ägg. Det ska ju vara en balans mellan mängden pasta, bacon, ägg och parmesan och jag föredrar mycket av allt.
Plocka bort vitlöksklyftan från det frästa baconet och häll baconet över den nykokta spaghettin.
Häll äggblandningen över pastan och tillsätt hälften av parmesanosten. Blanda väl. När allt har geggat i hop sig så hälls resten av parmesanosten över och man blandar lite mer, salta och peppra efter behag.

Buon Appetito!



Receptet kommer från Paolo Roberto ursprungligen men jag har gjort om det lite.
Jag tillhör alltså "team utan grädde" i min Carbonara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar