onsdag 11 februari 2015

Mumsig limpa

Vi kör matkasse varannan vecka eftersom att det är så väldigt bekvämt och man får lite variation på sina annars rätt enformiga vardagsrätter.
Förra veckan var det köttfärslimpa och det är egentligen ingen favorit hos mig, den blir lätt lite stampig kan jag tycka.

Dock måste jag slå ett slag för Linas köttfärslimpa för den var riktigt bra. God smak och inte det minsta torr.

Så här kommer ett litet middagstips från mig till er (egentligen från Lina men vem är så nogräknad).



Ugn 250 grader

Grovriv 1/2 gul lök. Blanda med ca. 500 gram nötfärs, 1 dl mjölk, 2 msk olja, 1 och 1/2 msk kinesisk soja, 1/2 tsk salt, 2 krm svartpeppar och 1/2 dl ströbröd.

Lägg färssmeten i en smord ungsform och forma till en limpa. Tillaga mitt i ugnen i 15 minuter. Sänk värmen till 200 grader och tillaga i ytterligare 10-15 minuter.

Serveras med fördel tillsammans med potatis, brunsås och lingon.



Smaklig spis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar