tisdag 3 februari 2015

Rackarns vad gott

Jag såg ett trevligt recept på en kaka som jag ville testa och en av ingredienserna var sylt av något slag, exempelvis hallonsylt. Jag fick då för mig att jag skulle testa att göra egen sylt, något som jag aldrig har gjort förr.
Det är väl dags när man har passerat 35 att man gör sin egen sylt tänkte jag.
Jag googlade efter recept och hittade ett recept på en helt ljuvlig sylt/marmelad.

Hallonmarmelad med lakrits

Det finns ingen bättre kombo än hallon och lakrits enligt mig. Den som kom på det borde få minst ett åtråvärt pris av något slag, spelar ingen roll vilket. Det är två smaker som gifter sig och bildar en enhet som är helt oslagbar.

Receptet är som följer

1 dl vatten
12 Turkisk Peppar karameller
5 dl hallon
3 dl syltsocker

Blanda vattnet och karamellerna i en kastrull och sjud tills allt har löst sig.
Tillsätt hallonen och syltsockret och koka i 3 minuter.
Ta grytan från värmen och skumma noga.
Häll upp i i varma väl rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.

Yummy!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar