söndag 6 november 2011

Sköna söndag

Idag blir det pyjamssöndag här hemma hela dagen.
Stackars lilla A vill mest sova märker jag och det är inte så konstigt med tanke på gårdagens kvällsutflykt.
Han var febrig hela dagen men blev snabbt sämre på kvällen. Hög feber och sådana där falsk krupp anfall.
Det funkade inte riktigt att stå på balkongen heller, han hade det jättejobbigt stackarn.
Sjukvårdsupplysningen tyckte att vi skulle åka in eftersom att han hade så hög feber.
Vi fick snabbt hjälp på akuten och det var en klar förbättring från förra gången jag var där.
Han fick inhalera och det var inte populärt vilket jag har full förståelse för.
Efter att ha inhalerat två gånger så märkte vi en klar förbättring.
Han blev piggare, lät bättre och började busa med oss. Lite mer som vår vanliga kille.
När doktorn undersökte han, lyssnade med stetoskopet och klämde på magen osv. satt han i M´s knä och han tittade på mig med en blick som sa "Mamma ska du verkligen låta den här människan göra så här med mig".
Det var så skönt att vi kunde vara båda två där. Med facit i handen hade väl det inte riktigt behövts men jag är ju en sådan hönsmamma att det känns mycket bättre för mig. Jag blir lugnare av det och det var skönt att vara två i bilen in eftersom att det är lite svårt att både köra och ha koll på hans andning samtidigt.
Krupp låter ju värre än det är och det är tur för det låter för jäkla illa.
Tack snälla Johanna för hjälpen! Jag bjuder på en drink den 3:e eller så kommer jag förbi med ett multipack julmust vid tillfälle :-).


Precis inkomna till akuten

Efter inhalationerna och lite piggare nu.
Tummen är kvar men ögonen är piggare
och lilla leendet skymtar där bakom.

Idag är han mycket piggare. Han har ingen feber men han är hes och jag gissar att han har lite ont i halsen.
Nu är det penicillin som gäller och han bör snart vara på benen igen. Eller skulle vara om han bara bemödade sig med att ta några steg men det verkar inte vara något för vår bekväma kille. Han är nöjd med att krypa omkring på sitt alldeles egna apliknande sätt.

Nu hoppas vi bara att vi andra klarar oss ifrån streptokockerna, vågar knappt skriva det för då kommer det väl som ett brev på posten.

Detta är för övrigt en mjukis streptockock. Den är förstorad en sisådär miljon gånger förvisso men annars är det tydligen sådär den ser ut. Den ser inte så elak ut så vi skulle kanske kunna säga att det är en ulv i fårakläder den där streptoccocus eller vad den nu kan heta på latin.



Ha en skön söndag allihop.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar