måndag 7 november 2011

Klåda

Klåda är väl en källa till enorm irritation och stort obehag.
När jag var på mammaträff häromveckan så började vi att tala om vattkoppor som i sin tur ledde oss in på klåda. Jag kunde då inte låta bli att fundera vidare på denna otroligt jobbiga åkomma.
Varför börjar det alltid att klia på nästippen när båda händerna är upptagna med annat så att det inte finns en chans på miljonen att du kan klia just då?
Eller att det börjar klia på baksidan av låret precis nedanför skinkan när du står i tunnelbanan så att du omöjligt kan klia dig för då ser det ut som att du står och kliar dig i rumpan.
Det kan också börja klia på ställen där det inte går att klia, i halsen till exempel. Jag som har lite allergiska besvär från och till brukar råka ut för detta. Det börjar klia i halsen något så fruktansvärt och jag kan inte göra ett smack åt det. Det enda jag kan göra är att visualisera att jag tar en sådan där rund diskborste


Och drar den upp och ner i halsen till klådan försvinner. Det hjälper föga men får mig å andra sidan att tänka på annat så någon slags effekt får vi väl ändå säga att det har.
Klåda i hårbotten är inte heller så kul men kan dyka upp efter en hårfärgning. Hårbotten är ett ställe där det går att klia. Det leder osökt tankarna till löss och man känner sig lite som en apa, men det går att klia.
När jag hade tatuerat mig fick jag instruktioner om att det skulle börja klia när såret (eller säger man såren, en massa små, små supersmå sår kanske) läker men jag fick absolut inte klia. Jävligt svårt att hålla sig där kan jag säga. Som den fyndiga person som jag ändå är kom jag på att jag kunde ställa om strålen på duschen så att den blev ganska hård och så var det duschen som kliade, inte jag, och duscha måste man ju göra.
Jag måste ändå säga att bland det värsta i klådväg är väl ändå myggbett. Åhhh dessa satans små vidriga odjur som dyker upp och inte bara stör, de sticker och lämnar kliande små bett efter sig.
Samtidigt kan ett myggbett vara källa till njutning också. Tänk er ett stort kliande myggbett och så går ni loss rejält på det. Gå all in och bara klia, klia, klia. Det kommer göra asont efteråt och bli sår och ni kommer att få lida men faan vad skönt det är under själva klissesionen.
Lite samma sak vid vattkoppor fast då kom mamma och pappa springande och tejpade fast grytvantar på händerna för att man inte skulle klia och få ärr.

Ja det finns mycket att säga om klåda och det kan tyckas vara konstigt att jag kommit att tänka på det här så pass att jag skriver ett inlägg om det.
Har ingen som helst aning men det är ett ganska intressant ämne, eller hur.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar