onsdag 12 december 2012

Lussevaka

Nja, det var några år sedan man orkade hålla på med sådant.
Den enda lussevakan nu är att se till att barnens kläder är i ordning inför morgondagens framträdanden.
Jag är ju bara glad att det till slut blev bestämt vad killarna skulle vara. A har inte bestämt själv förstås, han får vara det brorsan valde. Att få E att välja något visade sig vara svårare än jag hade trott. Ända fram till förra veckan var han tvärbestämd att han skulle vara djävul. Jag försökte på ett pedagogiskt sätt att tala om att en djävul inte riktigt passade in i ett Luciatåg.
Ni vet Lucia är ett helgon, en kristen jungfru, dog martyrdöden pga. sin kristna tro eller något åt det hållet.
Han var bestämd så in i bängen, inte alls sur, arg, ledsen eller grinig utan svarade bara lugnt och sansat djävul varje gång jag frågade om han ville vara, tomte, tärna, stjärngosse, lucia eller pepparkaksgubbe. Ni som har huvudet på skaft noterade nu att det fanns fem valmöjligheter och djävul var inte med bland dem. Det spelade bevisligen ingen roll för E, ända fram till slutet på förra veckan då han helt plötsligt kom med ett tillkännagivande att han skulle vara pepparkaka.
Så bra tänkte jag och vände mig till A för att fråga om han också skulle vara pepparkaka då.
Han blev överlycklig vilket jag tog som ett godkännande och han fortsatta att tjata om kaka och till slut började han peka på köksskåpet. Då gick det upp för mig varför han blev så glad. Det slutade med ilskna tårar när det gick upp för honom att han inte skulle FÅ en kaka. Han har nog fortfarande inte fattat att han ska VARA en kaka.
Men han kommer vara en bedårande liten pepparkaka.
E å andra sidan kommer troligen att se ut som en ganska dåligt kavlad pepparkaka.
Eftersom att de ska vara utomhus så fick jag köpa en pepparkaksdräkt som är typ fem nummer för stor men det kommer nog ändå se lite buckligt ut när vi knölar den ovanpå ytterkläderna.

Det är alltid lika spännande med sådana här händelser.

Nu måste jag gå och lägga mig för i morgon blir det upp tidigt. Jag måste ju hinna klä mig i alla sjutton lager kläder så att jag klarar av att stå still 45 minuter utomhus.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar