torsdag 27 december 2012

Nyss hemkommen

Efter ett återbesök på sjukhuset med A.
Jag ska alldeles strax gå loss på E´s rum som har förvandlats till en mindre krigszon med alla nya leksaker som julen har fört med sig. Där är en oreda av sällan skådat slag och jag behöver alla krafter jag har för att bringa ordning igen.
Därför har jag slagit mig ner vid datorn med en kopp kaffe och några punschpraliner för att berätta om vår dagen före doppardan. Alltså det som resulterade i ett återbesök på sjukhuset idag.

A vägrade i vanlig ordning att gå och lägga sig och det hjälpte inte alls med vår försäkran att tomten inte kunde komma och lämna klappar så länge små barn var vakna. Det struntade han blankt i så länge han fick vara och kladda i tomtens gröt som stod under granen. Gröt med Cayennpeppar på eftersom att M inte hittade kanelen. Jag undrar jag vad tomten egentligen hade att säga om det.

I alla fall så stod A med mig vid spisen och höll på att blaska med vatten och en halv lök som blivit
över.
Jag lämnar han där för att "bara" gå i väg jättesnabbt och hämta en sak.
Vi hör ett illvrål och när vi kommer ut i köket hänger han halvt på bänken och halvt på stolen. Jag trodde att han blivit rädd för att han höll på att trilla men insåg snabbt att han hade bränt sig. Händerna under kranen, därefter en påse frysta ärter och sedan en kall handduk. A var hysterisk, jag var hysterisk.
M ringde grannen och bästa bästa Johanna kommer upp och är så där kolugn som bara en sjuksköterska kan vara. Det är helt ovärderligt för det gör att jag också blir lite lugnare per automatik.

TACK SNÄLLA JOHANNA FÖR ATT DU STÄLLER UPP NÄR JAG KLANTAT MIG OCH ÄR HYSTERISK!!! KRAM

Ner i bilen och i väg till sjukan. Det gick jättesmidigt när vi var där, vi fick snabb hjälp. Att komma in till akuten klockan 22:00 dagen före julafton är ju ingen drömsituation direkt.
Vi fick lite mer smärtlindring till han och sedan fick vi vänta på ett rum i knappt en timme och därefter kom doktorn. Jättebra doktor, en ung tjej som var lugn, noggran och berättade för oss hur det var, vad de skulle göra osv. Sedan kom två fantastiska sköterskor som fick göra grovjobbet (inte för att förringa läkarens jobb absolut inte men det här var tufft). Fy fan vad jobbigt det var. Jag led så med A att jag skulle kunnat skjuta mig på fläcken om jag inte hade behövt finnas där för honom. Han skrek och vi var tvungna att pinhålla han. Jag försökte vara så lugn jag kunde och tycker nog att jag lyckades bra men det gick inte att hålla tillbaka tårarna. När händerna var väl inpacketerade somnade han som en sten i min famn.
Jag sov inte mycket den natten. Det är så jäkla onödigt att det ska hända. Jag visste ju att plattan fortfarande kunde vara varm. Tanken fladdrade förbi men jag skulle ju "bara"......
Men gjort är gjort och kan inte göras ogjort hur mycket man än önskar.

Han fixar det ändå ganska bra trots att han har händerna i paket. Högerhanden är ganska lindrigt lindad så den kan han göra mycket med medan vänsterhanden är helt i paket.

Rött bandage eftersom att det är jul.
Idag har vi varit på återbesök och det blev jobbigt det med för då skulle bandagen bort. Det skulle göras rent och blåsorna skulle bort. Det var tufft det med men han fixade det och valde blått bandage denna gång. Efter blev det nuggets på McD som är i princip det enda han äter just nu. Han är förkyld också och i kombination med händerna antar jag att matlusten inte är den största men nuggets slinker ner.



Pappa var inte helt obekväm med att A behövde närhet och ville sova på hans bröst. Tråkigt att han också fick ta en liten tupplur...

Så medan de två slaggar på soffan ska jag ta mig an E´s rum.

Önska mig lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar