lördag 2 januari 2016

Lördag

Idag rastade vi barnen på nyöppnade leklandet i Bromma.
Det var väldigt stort och där fanns mycket att upptäcka. Tyvärr blir jag själv så uppretad när jag är på lekland. Många föräldrar ser det som ett bra tillfälle för egen tid och sitter långt i från händelsernas centrum med en bok eller en ipad och hörlurar i öronen.
Jag kanske har fel här men de flesta barnen behöver ju tillsyn, på ett eller annat sätt i alla fall. För att det ska funka på ett lekland så kan man inte ta patent på en ring, eller en cykel eller tränga sig i köer osv och det är få barn som klarar det utan en påminnelse då och då. Våra barn som inte är så vansinnigt framåt blir ju överkörda direkt av totalt superspeedade barn som leker som att de är ensamma i universum. Man kanske kan tro att det bara är nio- tioåringar som springer runt själva , men det är det inte, det är långt yngre barn än så.
Jag vet att jag har skrivit om det förut men jag går igång varje gång vi har varit på något lekland eftersom att det alltid är samma sak.
Stort plus här var att personalen gick runt och var synliga där barnen lekte. De klev in när regelverket inte följdes och det ser jag som ansvarsfullt och helt rimligt. Det är ju vi vuxna som har ansvaret men eftersom att flertalet inte tar det ansvaret så är det bra att de som jobbar där för kliver in. Jag är också en betalande kund och vill att mina barn ska kunna leka utan att andra barn förstör, likväl att jag känner att jag vill ägna tid till mina egna barn och inte uppfostra andras hela tiden. Nu låter det som att mina egna barn aldrig gör fel men det gör det förstås. Och det är därför jag är där och talar om för dem när de kliver över gränser som de inte ska. 




Det fanns ett bibliotek med massor av böcker. Där vi tog igen oss en stund och passade på att beta av ännu ett kryss på jullovets läsbingo."Läs i ett bibliotek"

Där fanns en exprimentgata, en bilverkstad, en affär, en veterinärklinik och en pizzeria. Vi testade på pizzeribakandet också i fall vi tänker satsa på att öppna en i framtiden. En som bara har öppet på nyårsdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar