tisdag 13 mars 2012

Från det ena till det andra....

Jag har gjort som alla stora kockar....
Jag har förberett och morgondagens middag står i kylen redo att bara slängas in i ugnen på en 200 grader i 25 minuter ungefär.

Och med anledning av denna veckas alarm om faran med att äta rött kött så blir det vegetarisk lasagne.
Man ska ju inte äta kolhydrater heller men vad faan blir det då kvar?!
Nä anledningen är inte alls att det är farligt att äta kött utan bara för att det är gott.
Lika bra att klargöra det så att ni inte tror att jag går efter allt jag läser i Aftonbladet eller Expressen.

Hur som helst så är det en jättegod lasagne som är enkel att göra.
Det kräves följande ingredienser:
Bechamelsås och för er som är som jag och föddes helt utan talang för matlagning så finns recept HÄR (jag använder recept både till bechamelsås, pannkaka och sockerkaka) Men eftersom att jag är så lat så valde jag att inte koka mjölken utan hällde i den kall och lät såsen koka upp medan jag rörde och det gick utmärkt. Jag hade också i lite muskot för det tycker jag är gott.
Med fördel kan ni öka receptet lite så att ni får mycket sås.
Finkrossade tomater (gärna med smak av ex. Basilika, eller kanske chili).
Bladspenat (ganska mycket för den ska fräsas och då krymper den en hel del)
Vitlök
Fetaost
Lasagneplattor förstås
Valfri ost

Gör såsen och ställ vid sidan av.
Fräs spenaten i olja och vitlök.
Häll lite sås i botten på en form och lägg på plattor. Varva den frästa spenaten, krossade tomaterna, smulad fetaost, sås och plattor.
När ni känner er nöjda med antal lager så avslutar ni med lite riven ost på toppen, varför inte lite parmesan till exempel.

Mängden av alla ingredienser bestämmer ni själva men ett riktmått är väl två paket spenat, 1 förpackning krossade tomater, ett paket fetaost (200 g), en vitlöksklyfta, är man helt frälst i vitlök kan man ju ta två.
Det brukar bli gott men hur det blir denna gång får jag vänta med att rapportera till i morgon.



Nu ska jag titta på när Erik och Mackan fortsätter att knäcka den manliga koden.
Tjingeling!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar