torsdag 22 oktober 2015

Jag förstår inte

Vissa ämnen brukar jag undvika att skriva om eftersom att det så lätt kan bli fel.
Nu kan jag bara inte låta bli.
Jag läser i tidningen och hör på radio var och varannan dag om nerbrända byggnader. Byggnader som är tilltänkta ankomstboenden.
Det är så många fel här att jag inte ens vet var jag ska börja. Att det drabbar redan lidande människor behöver jag inte ens gå in på för det är så uppenbart.
En fråga jag ställer mig är om den/de som tänder på faktiskt förstår att det är kriminellt att bränna ner en byggnad. I fallet jag läste om hade kommunen meddelat att byggnaden möjligen skulle komma att användas som ett asylboende. Det är alltså allt som krävs för att någon idiot ska gå ut och tända på.
Vad tror man att man åstadkommer med det? Är det en frustrationsgrej för att man känner oro och rädsla? Eller ska vi bara avskriva det som ett rasistisk jävla påhopp?
Jag har ingen aning jag blir bara väldigt oroad över att det brinner överallt i vårt avlånga land medan det strömmar in människor i nöd.
Alla har olika åsikter om det, känner eventuellt oro eller rädsla av något slag, och det får man respektera. Men det här med att sätta eld på (i bästa fall) tomma byggnader som potentiellt kan tjänstgöra som bostad till de som behöver är ett offantligt slöseri på samhällets resurser. För tror man att det kommer att påverka hur mycket (eller lite) flyktingar vi tar in i Sverige tror jag att man har fel.
Om man tror att det kommer att stoppa eventuella flyktingar att komma till just min kommun så tror jag också att man har fel. Det enda som händer är att det kostar ännu mer pengar i form av brandkår, polis, sanering och renovering. Att ta upp rädningstjänstens tid och kraft på sådant är så ogenomtänkt. Att göra saker i affekt och försvara sig med att detta är ett sätt att protestera bevisar bara hur okunnig man är.

Det enda jag tänker är att om vi alla hjälps åt, alla länder i Europa, alla kommuner i Sverige så blir det i alla fall bättre. Jag har ingen långsiktig lösning på någonting alls eller ens en idé om vad man bör göra eller hur man bör hantera detta.
Jag har inte den kunskapen om vad Sverige eller något annat land har för kapacitet så därför uttalar jag mig inte om det. Det enda jag kan säga är att jag läste halva denna artikel http://www.dn.se/nyheter/sverige/pa-oresundsbron-blir-flyktingkrisen-synlig/, kände hur tårarna brände bakom ögonlocken och fick därför sluta läsa (blir så konstig stämning att stå och gråta mitt i ett kontorslandskap). Att sedan se en annan artikel http://www.dn.se/nyheter/sverige/nytt-misstankt-brandattentat-i-natt/ om ännu en brand får mig att bli så äcklad över hur liten människan är ibland och väldigt oroad över var Sverige är på väg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar