fredag 1 maj 2015

Kom igen Kolmården, Grönan, Astrid Lindgrens värld mfl.

Idag har Kolmården säsongsinvigning samt invigning av Bamses Nya Värld.
Jag vet detta därför att jag har hört det pratas om under en längre tid i podcasts och på radio samt att jag såg en groupie på diverse olika kändisar som sa "hej från Kolmården" på twitter.

Det är alltså kändisinvigning vilket är helt okej för mig, jag har inga problem med att andra människor får saker gratis (jag tror i alla fall att det är gratis, om det inte är det så är hela det här blogginlägget helt meningslöst) för att de är kända eller har ett sådant jobb osv. 
Kul för dem säger jag, skulle gärna ha det så också men jobbar man på försäkringsbolag har man inte dessa förmåner men jag har andra förmåner så det är inte det minsta synd om mig det är inte det som det här går ut på.
 
Det jag kom att tänka på var, att vore det inte fantastiskt om Kolmården och Gröna Lund och andra temaparker hade invigning genom att bjuda in de som inte har råd att gå dit annars. Istället för kändisar.

Faktum är ju ändå att de som är där på invigningen i dag sannolikt har råd att betala själva för sitt besök. Det finns tyvärr många i vårt samhälle som inte har det. Det är nog många som ligger sömnlösa när sommarlovet närmar sig för att det inte finns pengar till några aktiviteter av detta slag. Jag tänker på alla mammor och pappor som inte har råd att göra några sådana extravaganta aktiviteter för sina barn. Jag tänker på barnen som aldrig får komma i närheten av en berg och dalbana på Gröna Lund eller Liseberg och inte heller får se skymten av Bamse på Kolmården eller Emil i Astrid Lindgrens Värld. Den enda kontakt de får med denna värld är genom att lyssna på skolkompisar som berättar om allt de har gjort under sommaren. 

Det finns så många i socialt utanförskap i vårt samhälle, men det finns också många som faktiskt kan hjälpa till att åtminstone infria en av dessa barns (och vuxna för den delen) önskningar.

Så jag skulle vilja uppmana Gröna Lund, Liseberg, Astrid Lindgrens Värld, Kolmården, Alla sommarland som finns mfl. att skippa kändisinvigningarna och upplåt era parker en dag om året till de som inte kan betala själva. Jag skulle personligen uppskatta det och mer än gärna uppsöka den park som tar det initiativet och jag är ju en betalande besökare så ett sådant initiativ borde vara bra reklam tänker jag.

Bild: UNICEF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar