torsdag 31 december 2015

Årskrönika 2015

Då har vi landat på 31 december igen och ännu ett år har passerat.
De flesta har blivit ett år äldre men några har inte haft den förmånen utan har lämnat oss under detta år. Dem skänker vi en extra tanke innan vi kliver in i 2016 och lovar oss själva att inte ta varandra för givna och att leva lite mer i nuet och njuta av det vi har. Jag kommer inte att dröja mig kvar vid några visdomsord fångade på Facebook eftersom att jag i grund och botten är lite emot det. Jag tänker att det är bättre att leva så än att posta det på Facebook. Om man skriver att man ska tillbringa mindre tid uppkopplad så har man liksom redan failat eftersom att man känner sig tvungen att posta det på fejjan.

En liten tillbakablick på året som har gått då, det har hänt massor. Rent yrkesmässigt känner jag mig mer och mer trygg i min roll och jag utvecklas massor. Den här dagen för ett år sedan var jag rätt ny på min tjänst och mer förvirrad än någonsin. Det är ju kul att inse att det faktiskt går att lära sig nya saker fast man börjar att närma sig 40 ;-).

Det stora för oss familjemässigt är ju att vi tog beslutet att flytta igen, att bygga ett nytt hus i en nygammal kommun. För ett år sedan var vi alldeles nyinflyttade här där vi bor, i denna jättefina nyproducerade lägenhet. Tre år hade vi väntat på att få den och vår ambition var självklart att här skulle vi bo lång tid framåt. Det blir inte alltid som man har tänkt sig och så var det för oss. Vi trivs inte och det blev vi varse om ganska fort och då är det inget vi kan göra något åt.   Det var inget lätt beslut och jag kan rabbla massor av saker jag kommer att sakna. Men vi flyttar inte så långt så vi behöver inte säga hej då till allt vilket glädjer mig.
Så klart finns det massor av positivt med det nya annars hade vi ju inte tagit det beslutet.

Barnen har blivit större och Elias har börjat första klass. Det är helt makalöst att denna lilla krabat har börjat skolan på riktigt. Han har utvecklats så mycket och är lite som en mindre tonåring just nu.
Han är en fantastisk liten person som är otroligt vetgirig och läser sagor för sin lillebror på kvällarna.
Skolan han går i är så bra och det är verkligen något jag kommer att sakna. Hur många skolor har klasser på 15 elever. Så kommer det förstås inte att vara för all framtid i denna skola heller men det är verkligen en förmån att få ha det så under sina första skolår. Han bygger lego som den värsta ingenjören så vi kan väl säga att sitt logiska tänkande har han inte fått från mig. Han kan sitta flera timmar och bygga och när han inte gör det så tittar han på filmer på youtube där de bygger lego eller spelar Lego tv-spel.

Alex förgyller vår tillvaro med att vara en oerhört mysig och gosig kille. Han är väldigt mån om sin integritet och är känslig som få. Att han ska börja i förskoleklass nästa år är en gåta för mig. Hur kan han ha blivit så stor. Även han har förstås utvecklats massor under året och har blivit en liten människa som klär på sig själv, hämtar sitt eget vatten när han är törstig, även om han försöker påstå ibland att han inte kan. Han kommunicerar på ett sätt som man faktiskt förstår och han älskar att vara med i köket och laga mat. Ambulanser är han stora passion och att han fick två stycken likadana playmobilambulanser i julklapp bekom honom inte det minsta. Tvärtom, han ville absolut behålla båda två och ville inte höra talas om att den ena skulle bytas mot en annan leksak.

Vi hade en fantastisk sommarsemester med Legolandbesök, bad på Lalandia, Kolmården och annat skoj. Sammantaget har vi firat 89 års födelsedag i familjen och en av dem var en 40 års dag (det var inte jag). Jag har fått visa leg på systembolaget inte mindre än två gånger på kort tid och det ser jag som ett gott tecken. Vi har firat en fantastisk jul och än är inte jullovet över så vi kommer att ha fler saker att se fram emot.

Jag tar emot 2016 med öppna armar och försöker hänga med så gott jag kan.



Med det sagt så önskar jag er en härlig Nyårsafton och ett gott slut på 2015 samt ett riktigt 

GOTT NYTT ÅR!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar