onsdag 17 juni 2015

Smögencheesecake till Midsommar

Jag vet att jag har tipsat om detta förut men den är så god att jag måste göra det igen.
Den är ett måste på min Midsommarbuffé i alla fall.


Botten
7 st skivor kavring
75 g rumstempererat smör

Cheesecakesmet
400 g räkor (köp med skal, det är jobbigt att skala men blir så mycket bättre)
4 dl Creme fraiche
1-2 msk majonnäs (originalreceptet säger 1 dl men jag tycker att det är alldeles för mycket men dosera själv efter tycke och smak. Jag är inte så förtjust i majonnäs och vill inte att den smaken ska ta över)
1 burk färskost med pepparrotsmak
1/2 dl finhackad dill
1-2 msk röd stenbitsrom
1/2 finhackad rödlök
4 st gelatinblad

Garnering
Räkor
Citron
Röd rom
Dill

Eller vad helst ni känner för att dekorera med.

Gör så här:

Mixa smör och kavring till en smulig massa. Tryck ut det i en form med löstagbar botten, klädd med fastklämt bakplåtspapper i botten. Ställ kallt. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca. 10 minuter. Skala och hacka räkorna grovt. Blanda dem med ca. 3 dl av crème fraichen, majonnäsen och färskosten. Blanda ner finhackad dill, rödlök och stenbitsrom.

Krama ur gelatinbladen ordentligt. Värm resterande crème fraichen försiktigt i en kastrull. Lägg i gelatinbladen och låt dem smälta på låg värme medan du rör om. Tillsätt till Cheesecakesmeten och blanda ordentligt. Häll smeten i formen och täck med plastfolie. Låt stå i kylen i minst fem timmar men gärna över natten.

Garnera och servera på din buffé, så gör du succé! ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar