torsdag 7 februari 2013

Utanförskapets pris.......

Varje höst börjar en ny kull sexåringar i skolan. De flesta av dem kommer att leva ett vanligt liv, men inte alla. Statistiken visar att mer än vart tionde barn hamnar utanför samhället som vuxen. Vissa tror att utanförskap är oundvikligt , men sanningen är att utanförskap går att undvika. Lösningen heter förebyggande åtgärder och tidiga insatser. Att inte agera i tid är både ett slöseri med mänskliga resurser och med samhällets medel. Därför har en modell tagits fram för att ta reda på vad utanförskapet kostar. Med stöd av Skandias beräkningsmodeller kan politiker göra de där investeringarna som inte går att räkna hem direkt, men som alla tjänar på i längden. Inte minst de utsatta.

Det här är ord som inte är mina, det är ord som jag har kopierat från vår hemsida.
Här kommer ord som är mina.

Jag har två barn, två underbara pojkar som jag skulle gå i döden för. Jag kommer att göra allt i min makt för att värna om dem, ge dem trygghet och kärlek. Uppfostra dem till starka individer med bra självkänsla och goda värderingar.
Om jag kommer att lyckas kan bara framtiden utvisa.
Tyvärr finns det många som kanske inte ges den möjligheten hemmifrån. Det finns barn som varken får kärlek eller trygghet och då måste samhället rycka in för att undvika ett framtida utanförskap. Empati räcker inte alltid och då kan det vara bra att peka på vad det faktiskt kostar i rena pengar om en människa hamnar i utanförskap.

Ingen vet vad som händer i framtiden men om något händer vill jag att mina barn ska få hjälp och jag vill inte att demska vara en av de 1 204 som riskerar att hamna i utanförskap i Stockholm så jag kommer att sprida detta budskap. Barn är ingen kostnad, barn är en investering i framtiden.

Så här ser det ut i Sverige





Här kan du se hur det ser ut just i din kommun.

Här lägger jag även ut två filmer som beskriver arbetet med Skandiamodellen och kampen mot utanförskap.





Sprid gärna vidare för det är viktigt. Vi kan inte blunda för det som händer omkring oss. Om vi är lyckligt lottade och inte drabbas av detta så finns det människor ibland oss som inte har samma tur och de behöver hjälp.

Orden "vi har inte råd" är gamla och utslitna. Nu är det långsiktighet som gäller.




1 kommentar:

  1. Oerhört viktiga saker du skriver om Anna! Vad roligt att du bloggar! Kram Helena

    SvaraRadera