onsdag 13 februari 2013

Frustration

Mat är en källa till irritation just nu, eller mer en källa till frustration ska jag säga.
Det är ett sjukt fokus på mat.
Inte så konstigt med tanke på att mat är något vi behöver för att överleva.
Det är bara det att det finns så otroligt mycket krav när det kommer till mat.
Du ska äta nyttigt och smalt, fast inte barnen för de behöver fett. Tänk på att äta klimatsmart för annars finns det ingen värld till våra framtida barnbarn. Det ska kunna lagas på maximalt 45 minuter för det är all tid du har innan barnen klappar i hop av energibrist och till en budget av 4 730 kr i månaden (källa. Konsumentverket).
Sedan är det ju förstås kul om det smakar bra men det kanske är något man får tumma på eller.

Nej men ärligt går det ens att få i hop. Vårt matkonto är en smula högra ska jag väl säg, en ganska stor smula om jag ska vara helt ärlig. Barnen äter inget alls, verkligen inget så egentligen kan vi strunta helt i att laga mat för det är waste of time. E fick kväljningar i dag när vi "tvingade" han att äta.
Jag säger tvingade inom situationstecken för det var inte så att vi använde våld och tratt utan mer direkt, oförhandlingsbar övertalningsteknik.

Det känns verkligen inte bra och jag kommer i håg hur det var när jag var liten. Jag hade jätteångest för att äta. Jag var livrädd för att äta hos kompisar då jag inte visste vad det skulle bjudas på för mat. Lunchen i skolan var tortyr för där lastades maten upp på tallriken åt dig, inte av dig och det var förbjudet att lämna. Jag satt och lade mat i servetter och stoppade i fickan för att kasta vid ett senare tillfälle. Jag känner igen det där i Elias och jag vill inte pressa samtidigt som en annan del av mig blir orolig när han inte äter något. Han äter bara pasta med ketchup och så bröd. Inte riktigt kanske men nästan. Han vill äta korv med bröd men lämnar korven och äter brödet.
Han säger att han tröttnat på korv och jag tror han för det var nämligen det enda som funkade förut så det kortet har vi nog spelat ut nu.

Jag ska inte ens gå in på alla olika dieter som folk i din närhet envisas med att sprida sin kunskap om och tala för i tid och otid. Ytterligare en sak att ha ångest för, jag följer ingen diet oh my god jag är så last year!!



Jag är lite trött och frustrerad just nu. Vi lägger en massa tid på att komma på maträtter, handla, laga maten och så är det förmodligen helt fel mat och barnen äter inte ändå.



1 kommentar:

  1. Känner igen det där, önskar det fanns nåt piller! Googla veckans GI/barn osv meny, då får ni lite nya rätter!

    SvaraRadera