måndag 21 januari 2013

Jag ska inte...

Saker som har hänt sedan sist jag skrev något är att vi kan bocka av Vattkoppor från listan "saker att oroa sig för när vi har annat inplanerat". Det känns bra.

Jag har också gjort ännu ett försök att baka Macarons. Den här gången blev de misslyckade istället för megamisslyckade vilket jag ser som ett framsteg.
Jag kommer alltså att fortsätta för det måste ju lyckas till slut. Jag har dock insett en sak. Att få dem till runda fina kakor utan hjälp är en konstform jag inte besitter och förmodligen heller aldrig kommer att göra. Det är inte skamligt att inse sina begränsningar och därför tänker jag köpa mig en form för Macarons.
Den finns på Claes Ohlson och är Rosa vilket jag bara ser som en enorm fördel.

Nu till den djupa delen av det här inlägget.
Jag har precis varit och träffat en klok god vän. Vi pratade om det här med att många av oss är så snabba med att skuldbelägga, och då framförallt oss själva.
Vad vi än gör så kan vi alltid göra det bättre för vi jämför oss alltid med den som vi tycker är bättre.
Men vart vi än i världen vänder oss så finns det dem som tränar mer, bakar bättre, gör mer saker med barnen, lagar bättre mat.
Men det finns också de som tränar mindre, bakar sämre, gör mindre saker med barnen och lagar mat som en kratta.
Varför jämföra sig med dem som gör mer. Det är ju knappast så att vi analyserar varför de gör mer. Och vem säger att mer är bättre egentligen.
Alla gör vi väl saker efter egna förutsättningar. Vem säger vad som är rätt och fel. Det finns många krav på oss från omvärlden och vi vinner inget på att ställa ännu mer och ännu högre krav.
Nu säger inte jag att det är dåligt med krav för det kan absolut vara positivt. Men det måste vara rimliga krav.

Så kan vi bestämma att vi slutar att skuldbelägga oss själva och vara glada för det vi gör. Klappa oss på axeln för det vi lyckas med istället för att sparka på oss för det vi inte lyckas med.

Bra då är det bestämt. Jag börjar!

Bra Anna för att du faktiskt bakade Macarons istället för att låta bli. Modigt trots att du misslyckades förra gången. Förr eller senare lyckas du.

Du tränade inte i dag, än sen du har trots lite träning den senaste tiden ändå tränat mer på gym nu än på ett helt år förut. Du har dessutom dragit ner ordentligt på sockerintaget och det är sjukt bra.

Så nu har jag varit så där äckligt klämkäck men vad fan, det är ju sant ju. Fokusera på det positiva, inte på det negativa.

Påminn mig om det när jag skriver mitt nästa negativa inlägg.

Kram på er!



1 kommentar:

  1. Så rätt så rätt. Här och nu. Det som varit har varit. Det som kommer det kommer. Lev idag här och nu och njut, var stolt, skuld tar bara energi och ingen bryr sig ens om den.

    SvaraRadera