tisdag 21 augusti 2012

Ibland blir jag bara trött...

Jag blir trött på fenomenet facebook och ändå kan jag inte låta bli att vara inne och kolla på allt.
Det senaste som stör mig är alla inlägg till olika företag, grupper etc som gillas av än den ena, än den andra.
Det är Karin som skriver till H&M och klagar på att kläderna är för sexiga eller Jill som skriver till gruppen Nej Tack till moské i Sverige och yttrycker sina åsikter som mest är gamla och trötta.
Fattar inte folk att det här sprids som en löpeld, fattar de inte att det kan ligga dem i fatet.
Det är som bäddad för missuppfattningar när man skriver inlägg. Personer som skriver inlägg är oftast inte insatta, har ganska bråttom och de som läser känner inte den som skriver så det är helt omöjligt att läsa mellan raderna eller se olika nyanser i texten.
Det är så lätt att skriva inlägg på fejjan i ren affekt och sedan sitter man där i diskussioner som man inte kan ta sig ur. I ett forum på internet dessutom, där så fort du postat en inlägg lämnat över rättigheterna till dina egna ord åt någon annan, i detta fall facebook.
Undra hur många som slås av tanken att en potentiell framtida arbetsgivare skulle kunna läsa vad som skrivs. Kanske blir det till och med så att Kajsa med samma kvalifikationer som Stina får jobbet i stället för Stina eftersom att Stina figurerat i allehanda diskussioner på facebook.
Man kan prata om yttrandefrihet till dödagar men till syven och sist är det ändå du som står där med brallorna nere när du stuckit ut hakan lite för mycket.

Missförstå mig rätt nu, det är inte alls så att jag tycker att man ska tiga och rätta in sig i ledet och försöka vara så osynlig som möjligt, absolut inte men kanske är inte facebook det rätta stället att göra sin röst hörd alla gånger.

Sedan måste jag få in rätt inställningar på min egen sida så att jag slipper se alla dessa gillningar och slipper reta upp mig så på dem. Jag retar alltså egentligen inte upp mig på gillningarna utan på själva inläggen och diskussionerna som blir till följd av dem. Problemen är att de kommer upp på min sida för att någon har gillat dem och då kan jag inte låta bli att läsa vilket är en direkt negativ konsekvens av min nyfikenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar