onsdag 18 juli 2012

Anna tycker till

Idag när jag läser DN så hittar jag ganska snabbt två artiklar som handlar om konstens värld.
Den ena är den HÄR som handlar om utställningen Body worlds som är en utställning om människokroppen fast i en lite annorlunda tappning.
Jag kan ingenting om konst och har bara flyktigt hört talas om denna utställning men kunde inte låta bli att gå in och läsa mer om den HÄR.  Det är riktiga konserverade kroppar, lik alltså för att tala klarspråk.

När jag läser om utställningen kan jag absolut förstå dess syfte men jag tycker ändå att det är makabert.
Jag kan inte hjälpa att en del av mig tycker att det är creepy och lite för vågat.
Det är att dra det lite för långt.

En annan konstform är ju teatern och just nu pågår detta. En föreställning baserad på Fritzl historien är väl ganska smaklöst oavsett syftet med den. Det är klart att det går att analysera sönder hur mycket som helst att han gjorde av någon slags snedvriden kärlek men det ändrar inte det faktum att det är en oerhört tragisk historia som traumatiserat livet för samtliga inblandade.

Citat från artikeln " Men föreställningen är inte alls en dokumentär säger regissören Markus Öhrn. Vi har naturligtvis inte avbildat de verkliga offren, det vore ju ännu ett övergrepp. "Conte d`amour" speglar snarare oss själva, vår egen föreställning om den romantiska kärleken, föreställningen att den jag älskar ska jag också äga."

Men visst, det kanske inte avspeglar men säg den som inte kommer tänka på Fritzel historien när de tittar på denna föreställning. Det är ju till syven och sist ändå den händelsen som ligger till grund.

Finns det ingen gräns för vad vi kan göra i konstens namn? Som jag sa så är jag helt obildad i konst av alla de slag och vill därför vara tydlig med att säga att detta enkom är mina egna tankar och absolut inget rätt eller fel, men är vi inte många som ser saker på fel sätt.
Konstnären kanske har en vision men vad hjälper det om en mängd andra människor får fel uppfattning.
Body worlds visar riktiga donerade kroppar men säger att det inte handlar om döden utan om kärleken till livet. Okej, men kan gemene man ta till sig det?
Tom Tits Experiment vill med denna utställning inspirera till förebyggande hälsovård. Än en gång ställer jag mig då frågan om vi vanliga medelmåttor kan ta till oss detta. Det kanske är så men jag själv kommer inte att gå dit för jag fixar inte en sådan här sak.

"Organen och de hela kropparna visar hur vi ser ut och ger en stark upplevelse av hur "allt hänger i hop". Och framförallt finns här mycket som ger starka upplevelser och fakta om hälsa."

Ja nog ger det starka upplevelser allt, det tror jag i alla fall på.

Ja ha ser hur det går för att jag läser en tidning. Då ger jag mig in i konstens värld och tycker till helt plötsligt.
Nåja det var all kultur från min sida idag, nu ska jag återgå till det som jag faktiskt vet något om.

Ha en bra dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar