torsdag 29 december 2011

Skitförlag

Som konsument är man konstant lurad. Det spelar ingen roll vad man än gör så är man lurad.
Villkor och dylikt skrivs så att ingen ska orka läsa dem och på så sätt kan företagen göra precis vad som helst.

Om jag startar en prenumeration på en tidning låt oss säga yourlife exempelvis. Eller låt oss vara ärliga här, det är Yourlife jag pratar om.  Jag nappade på ett erbjudande, tre tidningar, en pocket bok och två biljetter till valfritt yourlife event. Allt detta för 349:- eller liknande, kommer inte i håg exakt.
Biljetterna tappade jag bort och pocketboken har jag inte beställt. Men det är inte Bonnier Tidskrifter AB´s fel, det är helt och hållet mitt. Summan 349 kr betalade jag in på en gång med hjälp av mitt visa kort. Bonnier Tidskrifter AB fick alltså pengarna för alla tre tidningar i förskott. Varsågod jag bjuder på lite ränta där, inga problem alls. Är jag knäpp om jag tror att prenumerationen ska upphöra efter dessa tre nummer?
Jag menar, jag har köpt tre nummer. Betalat för tre nummer i förskott. Jag vill ha tre nummer. Vill jag ha fler så hade jag valt alternativet med 6 nummer, eller varför inte en helårsprenumeration. Nä jag valde alternativet med tre nummer. Lite som en test och så kan jag därefter bestämma mig om jag vill förlänga min prenumeration genom att avtala om en ny prenumerationstid.
Så kan man ju lätt tro att det ska vara i alla fall, men så var det inte minsann inte alls. Bonnier Tidskrifter AB bestämmer åt mig. De bestämmer att efter dessa tre nummer som jag så vänligt nog har betalat i förskott så rullar min prenumeration på under obestämd tid, men nu får jag betala för ett nummer i taget, i efterskott. Men det var väl snällt.

Jag fattar att en prenumeration rullar på om man tecknat sig på det sättet och betalar, nummer för nummer i efterskott. Det har jag gjort med massor av tidningar, senast Vi föräldrar som för övrigt var sjukt svår att bli av med. Efter uppsägning tror jag att jag fick fyra nummer och det är ju lite märkligt det också.
Jag kan däremot absolut inte fatta att det går till så när jag har betalat för tre nummer i förskott, det är som att jag hade gått in i en affär och köpt tre tidningar över disk och de säger att jag måste ta några fler nummer när jag har handlat de där tre. Sådana är villkoren.........

Nä men bra jobbat Bonnier Tidskrifter AB, som för övrigt inte helt otippat äger även Vi föräldrar.
Jag måste ändå tacka för det här som gjort att jag aldrig mer i hela mitt liv kommer att starta en prenumeration. Jag kommer köpa mina tidningar löst i de fall jag vill ha dem och gissningsvis kommer det inte att bli allt för ofta.

1 kommentar:

  1. Ja, visst är det ett jäkla gissel. Ännu värre när man ger bort 6 nr av en tidning och prenumerationen fortsätter efter dessa nummer. På så vis råkade min mamma få 12 nr istället för 6. Bluff och båg!!

    SvaraRadera