måndag 24 oktober 2011

Min sista mysmåndag

På måndagar är jag som katten Gustav. Jag är lat och gör bara det jag vill, nästan i alla fall.
Jag ligger i soffan och tittar på inspelade serier som jag inte har hunnit titta på föregånde vecka.
Vanligtvis har jag myskläder ända in i det sista innan jag hämtar E. Ibland har mysbrallorna fått hänga med till dagis också.
Idag är alltså min allra sista mysmåndag och kan den vara bättre än att jag får sova till 08:15 då en kvittrande A som är på det allra godaste humöret väcker mig.
Eftersom att han är på så gott humör så kan jag stöka undan lite av det här "måste göra varje dag" stöket. Det finns ju lite sådana saker som man bara inte kan ignorera, inte ens på en helig mysmåndag.
Diskmaskinen är en sådan sak som kräver ständigt uppassande och underhåll. A satt och åt frukost och då kunde jag ta hand om den. Diskmaskinen kräver att A hålls i förvaring i antingen sängen eller barnstolen så ska man pyssla med den måste det ske under mat eller sovtid.
Sedan hann jag med lite tvätt också, detta varvar med gos med A som var jättemysig tack vare sitt strålande humör. När A tog sin tupplur tittade jag alltså på serier, två stycken. Därefter som jag i en och en halv timme också. A´s tupplur varade närmligen i nästan fyra timmar. Han vaknade vid kvart i två och på strålande humör även då tack vare den långa luren.
Vädret på förmiddagen var grått och trist och inget som gav mig det minsta dåliga samvetet för att jag var inne. Nu när det snart är dags att hämta E är det bättre och kan till och med klassas som parkväder. Till och med vädret är på min sida i dag. Det känns som att världens alla högre makter slagit sig samman för att göra min sista mysmåndag så mysig som möjligt.
Jag stör mig inte ens på min lilla förkylning som kommit över mig lite plötsligt, inte ännu i alla fall.

Men vi har ju några timmar kvar så vi får väl se vad resten av dagen bjuder på men hittills har den varit riktigt bra. Nu ska jag ta hand om min kvittrande lilla pyjamasbralla så att han också blir klädd idag, innan vi går för att hämta storebrorsan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar