torsdag 20 oktober 2011

Inte som planerat

M och barnen hämtade mig vid tunnelbanan så for vi till IKEA. Allt var planerat in i minsta detalj. Upphämtad vid kvart i fem så sitter vi i ikeas restaurang med varsin tallrik köttbullar vid kvar över fem.
Titta och handla lite och hemma igen vid halv sju.
Helt i enlighet med barnens ät och sov schema.

Har ni någonsin varit på IKEA och restaurangen har varit stängd?
Det hade inte jag heller förrän idag.
Av någon outgrundlig anledning så var restaurangen stängd idag och den som tog det beslutet visste uppenbarligen inte att vi skulle komma dit vid middagstid med två varelser som vid en given tidpunkt måste ha mat för att inte förvandlas till två små monster.

Snabbt som attan gällde det att komma på en reservplan och det fick bli Max rakt över gatan.

Mätta i magen tågade vi sedan tillbaka till IKEA men kraftigt försenade vilket skulle kunna få konsekvenser för sömnschemat.
Vi klarade halva varhuset och då hade vi ändå tagit smitvägarna innan happy face förvandlades till cranky face och vi fick springa genom resten.

Men vi hann i alla fall se skåpet som vi hade tänkt titta på, vi hann konstatera att vi inte hittade något soffbord, vi köpte nya dynor till köksstolarna och E fick en docka.
Han valde själv och den är döpt till Alex.


Han gick fram och sa att han ville ha den. Jag överlade med mig själv och tänkte säga nej för man kan faktiskt inte handla något varje gång man är i en affär.
Men färgad av allt detta med genus och hit och dit så kände jag mig tvungen för att han faktiskt bad om en docka denna gång och inte en bil.
Dessutom gillade jag den för han är söt, mjuk och har den snygga gröna färgen på kläder som jag älskar. E gick och kramade den hela vägen fram till kassan.
Jag gillar också att dockan är mjuk, det blir lite mer som trasdockorna som fanns när jag var liten. De kanske finns nu med fast när jag tänker docka idag så är det mer de där hårda rackarna med läskigt blinkande ögon som leder tankarna till onda dockan.

Nu är det dags för lite snyft-tv igen, "Drömmen om ett barn" går på tv 3 20:00. Vilket innebär att det redan har börjat men jag har pausat så slipper jag reklamen, snitsigt värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar