måndag 3 oktober 2011

Alla brinner vi för något

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om att genusdebatten har blossat upp i bloggvärlden. Eller rättare sagt har den blossat upp i de bloggar jag följer. Debatten förs nog hela tiden i en massa bloggar bara det att jag inte märker det.
Hur som helst så finns det en massa människor som tycker så otroligt mycket i detta ämne, och en massa andra ämnen också för den delen.
Jag kan inte låta bli att lägga mig i när jag läser om det här och inte för att jag egentligen är emot, tvärtom det finns mycket att tänka på i detta ämne. Vi ska inte alltid säga att flickor är söta och pojkar tuffa, vi ska inte behandla pojkar och flickor olika när de ramlar och slår sig. Visst finns det ett ingrott beteende när det gäller de här sakerna, jag fattar det. Men det jag stör mig på hos de människor som verkligen brinner för de här provokativa ämnena som vi väl ändå får säga att de är, genus, ammning etc, etc. är att de hela tiden tror sig veta vad alla andra människor, säger, tänker, agerar. Det jag brinner för är att täppa igen truten lite på dessa personer. Jag går verkligen igång på det för om jag kommenterar ett sådant inlägg får jag ett svar tillbaka där någon talar om för mig hur jag agerar i min kontakt med andra människor och det jag gör och tycker är fel, fel, fel ,fel.
Hur faan vet du det tänker jag då. Du känner inte mig.
Det här gör mig så in i helvete förbannad för genom att agera så placerar de sig själv i facket som dömer andra och det är väl precis så man INTE ska agera eller?!
Att kalla någon för en "småbarnsmorsa i Odd Molly, buggaboo och en fet latte i handen" är väl inte heller särskilt vidsynt, eller vad tycker ni? Det om något kallar jag att lägga en egen värdering baserad på hur någon klär sig och vilken vagn man kör.
Vi måste alla ta ansvar för hur vi beter oss och hur vi behandlar andra människor och jag brukar tänka att med sunt förnuft kommer man långt.
Det är tyvärr det som saknas hos alla de här proffstyckarna som med en dåres envishet vägrar låta någon komma med en endaste åsikt som inte går i linje med deras egen.
Det går inte att argumentera med en sådan person och det jag tycker är läskigt är att de säger sig vara feminister och brinna för jämnställdhet, men i sin iver att jobba för det tycker jag bara att det blir precis motsatt effekt. Man tar bort valmöjligheten för sina barn istället för att vara öppen och låta barnen själva känna vad de vill och inte vill.
Nu jävlar unge tar du på dig en rosa Hello Kitty tröja för vi ska minsann visa att killar också kan gå klädda i rosa. Då kommer vi att få fler kvinnor på höga positioner ute på företagen. Ska vi utjämna alla orättvisor så måste du sluta leka med bilar också och vi ska fortsättningsvis kalla varandra för hen här hemma istället för han och hon. För gör vi oss alla könlösa, Då kommer allt att bli bra!!!

Eller så kan vi göra så att vi uppfostrar våra barn till egna, starka trygga individer som lär sig att visa hänsyn, empati och att ta för sig när det behövs. Då tror jag att färger spelar mindre roll och är det någon kille som kommer i en Hello Kitty tröja för att han vill ha det så kommer ingen annan att reta honom för de är uppfostrade till att man inte gör så mot kompisar.
Är det så att en man får mer betalt för samma jobb som en kvinna så kan hon sätt ner sin stilettklack i mattan och säga att det här är faan inte okej, lika lön för lika jobb!!
Så vill jag ha det och visst krävs det genustänk och debatter då, absolut men sluta för faan domdera och tänk lite lagom istället för att helhjärtat gå in bara för att provocera.

Men vad vet väl jag egentligen. Jag är ju faktiskt bara en småbarnsmorsa i Odd Molly, bugaboo och en jävligt fet latte, I EN ROSA MUGG!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar