lördag 14 maj 2011

Slösa & Spara


Kan detta vara en av de mest omiljövänliga och onödigt kostsamma förpackningar som finns?
Ja kanske.........

Nu ska vi rejsa här hemma och städa och fixa.
Jag ska fortsätta mitt plockprojekt i E´s rum och rensa ut leksaker som skall skänkas till bättre behövande.
Jag har varit i kontakt med en tjej på Projekt Playground och hon kommer hem till Sverige om ett tag och tar gärna emot leksaker som hon tar med tillbaka till barnen.

Jag försöker få E att förstå det här med att alla barn inte har det lika bra och att det finns barn som inte har leksaker som han. Inte helt lätt men han lyssnar på vad jag säger och plockar fram en del saker som vi ska skänka till barnen.
Han har uppenbart inte förstått helt vad det innebar eftersom att han sa följande idag.
E - "Mamma, jag är ett fattigt barn"
Jag - Nej Elias du är inte ett fattigt barn.
E - "Men William är ett fattigt barn.
Jag - Nej William är inte heller ett fattigt barn.
(Så sken han upp)
E- "Mamma! Fatma är ett fattigt barn! (Fatma är en pedagog på hans förskola)
Jag- Nej älskling, Fatma är inte heller ett fattigt barn.

Vi har en del att jobba på och det bästa vore att bara plocka undan leksaker utan hans vetskap men killen har ju stenkoll på sina grejer så han kommer bergsäkert att fråga efter sakerna. Han har stenkoll fast han inte leker med dem, han kan fråga rätt som det är efter något han inte lekt med på länge. Därför är det lika bra att han får veta att vi ger bort lite.

Önska mig lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar