lördag 30 april 2011

Snålheten bedrar visheten

Ta det här med våtservetter till exempel. Jag har fått för mig att börja köpa billigast möjliga våtservetter så nu mer köper jag Eldorado när jag åker och handlar. Inte för att jag inte tycker att A´s rumpa är värd att lägga pengar på utan mer att, hur stor skillnad kan det vara egentligen på en våtservett och en annan.

Nu vet jag och egentligen visste jag det tidigare jag ville bara inte inse det eftersom att jag fått för mig att vara ekonomisk och duktig i mitt handlade, och jag tyckte att våtservetterna var ett utmärkt sätt att spara in på hushållskassan.

1. Liberos våtservetter har ett fiffinurligt plastlock som gör att våtservetterna håller sig våta ända till sista servetten utan att du behöver lägga paketet upp och ner efter ett tag.
2. Det är så in i bomben svårt att få upp servetterna ur paketet på de billigare alternativen. Först får du pillra och pillra för att över huvudtaget lyckas få tag på en liten flik att dra i. Medan du har gjort det så har sprattelgubben på skötbordet snurrat så mycket att det onämnbara spridit sig till fler delar av kroppen än innan. Vilket i slutändan resulterar i fler våtservetter. När du då äntligen fått tag på lilla fliken och kan ta upp en servett märker du att de är så tätt packade att du fått med en hel bunt med servetter. Vid detta läge är du så trött på att hålla på med skiten att du använder alla fem servetter.
3. Som jag nämnde tidigare så släpper locket efter ett tag och en tredjedel av servetterna i paketet torkar och måste slängas.

Jag drar alltså slutsatsen att det går tre billiga våtservetter på en dyr och slår man ut det på kostnaden så blir det billigare att köpa de dyra våtservetterna.

Ännu en demonstration av Annas shoppinglogik.

Jag kommer alltså att återgå till att köpa de dyra våtservetterna. Ett tag i alla fall för om en månad eller två kommer jag ha glömt bort detta, fundera igen på vad skillnaden på en våtservett och en annan egentligen kan vara, titta på de dyra, vända mig och gå bort till de billiga, ta ett paket och stressa vidare till kassan för att betala, mycket nöjd med den ekonomiska handling jag precis har utfört.

För

Emot



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar