lördag 2 april 2011

Middagen tillagas

Medan middagen tillagas passar jag på att kika in här en snabbis.
Jag har gjort mitt tillsvidare, potatispurén är färdig och såsen är nästan färdig.
Det känns finare att kalla moset för puré, det känns mer kockigt att göra det så det tänker jag göra från och med nu. Jag tror att det finns ett annat ord för sås också, ett finare, något jag hört både i halv åtta hos mig och mästerkocken.
Hm vad är det nu, tänker så det knakar, googlar..... hittar inte, kollar på sista avsnittet av halv åtta hos mig då jag vet att hon nämde precis det jag letar efter. Irriterade som fan att jag vet att hon sa det men jag kommer inte ihåg vad det var... Reduktion, så brukar de säga, hon i halv åtta skulle göra en Rödvinsreduktion. Om det bara är det där första man gör, ni vet kokar massa saker som man sedan silar och häller grädde i eller om det är den färdiga såsen vet inte jag men det låter bra.
Jag har i alla fall gjort puré och en reduktion så nu får jag en liten Champagne paus medan M fixar köttet.

Skål!

Som den hobbybagare jag är tog jag tillfället i akt att göra en tårta idag.
Vi åkte och handlade på Cake & Designe och för mig var det som att vara i himmelriket.
Hur mycket baksaker som helst, underbar affär. Jag kommer definitivt handla där fler gånger.

Dessvärre blev resultatet inte vad jag önskade, jag blev nöjd till slut men den såg ganska annorlunda ut i mitt huvud måste jag erkänna, men övning ger färdighet sägs det så jag får se detta som en övningsomgång.



Det blev någon slags halvsned barbaversion men den funkade och var god och det är väl huvudsaken.
Ha ha det var väl fyndigt av mig eftersom att tårtan faktiskt också skulle kunna liknas vid en hatt.

Nu måste jag återgå till kockandet.

Trevlig kväll!






2 kommentarer:

  1. Jättefin tårta!! Den affären skulle jag kunna tänka mig att följa med till! // Faster Mangs

    SvaraRadera
  2. Du skulle älska den :-D. Där finns allt så ta med stora plånboken så åker vi dit någon gång :-).

    SvaraRadera