tisdag 26 april 2011

Barnarbete och en klapp på axeln.

Idag när jag hämtade E på dagis blev jag chockad. Han var grå från topp till tå. Han var så dammig att jag knappt ville ta i han. Han hade svarta kläder på sig men det syntes inte pga. allt damm. Han var svart i hela ansiktet, precis som en riktig sotarunge. Det enda som lyste upp han var halsbandet han hade på sig, som han hade gjort själv idag.

Se själva, om det går. Det är lite svårt att se och jag lovar att bilden inte gör rättvisa över hur han verkligen såg ut.
Sotarungen
Jag börjar nästan tro att det pågår barnarbete på dagis. Det kanske finns en dold kolgruva som barnen får arbeta i på dagarna när vi föräldrar inte ser.
Men är det så så verkar de ha kul i alla fall för E är alltid jätteglad när jag kommer för att hämta och han vill sällan gå därifrån.
När vi kom hem var det sanering och så tänkte jag att eftersom att vi bara ska åka till IKEA så får han sina nya jeans på sig och sin coola Cheap Monday tröja som han aldrig får använda på dagis just för att han jämt blir så smutsig där. Det är ju kul att passa på och använda de snygga kläderna också. Det var dumt tänkt av mig för på IKEA åt vi middag och flottiga köttfärsåsfläckar passar inte på kläderna.
Byxorna fick Vanish och blev rena, tröjan är inte klar men jag hoppas, hoppas, hoppas att den går att få ren. Vi försökte täcka så gott det gick men den där förrädiska såsen slinger igenom både här och där.

Vi tittade på Cykel också men han ville bara kliva av den och när M frågade om han inte vill ha en cykel sa han bara "Nej jag vill ha en sådan här" och pekade på trehjulingen.

Jag måste också ge mig själv en klapp på axeln idag. Jag har äntligen rensat upp lite på A´s rum. Stackarna får bo i ett förråd, allt som ska ställas ner i förrådet får en temporär plats i A´s rum tills det att förrådet är färdigrensat. Tvättade men ovikta kläder läggs i A´s rum i väntan på att bli vikta. A´s smutsiga kläder (det är många plagg det, ofta flera plagg per dag) läggs i en hög för sig. Och så har vi förstås, babygym, bilbarnstol osv. osv. där också. Idag tog jag tag i det för att jag annars är rädd att jag ska tappa bort A i oredan där inne. Det roliga var att när jag väl tog tag i det så gick det ganska fort, det trodde jag inte när jag såg röran men det var snabbt avklarat. I alla fall om man bortser från den stora högen med rena kläder som jag måste vika. Det är något av det tråkigaste som finns, att ta hand om tvättade kläder.

Avslutningsvis bjuder jag på två nya sköna kommentarer från mitt lilla troll.

1. Från i söndags, hemma hos farmor och farfar. 
Scenario, några hjul till en leksaksbil låg på gräsmattan nedanför altanen. Farfar ber E att hämta dem. E svarar kort och gott "Det kan du göra själv". Kaxig unge men vad svarar man på det. Man kan förvänta sig ett nej, eller tillochmed ett "jag vill inte" men man förväntar sig inte att få höra "det kan du göra själv".
2. Idag satt A i sin säng och lekte, jag höll på att fixa i köket. Jag frågar E " Kan du gå in och titta vad A gör?" E svarar " Fälvklart kan jag det" och tågar in till A. Han har lite problem med sche-ljud så han byter ut det mot F. 
Förövrigt var det ju kul att det var så självklart att han skulle titta till sin lillebror.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar