lördag 5 mars 2011

Så trött på alla leksaker




Som ligger överallt och ingenstans.

Vårt soffbord är inte trasigt och behöver
inte lagas vilket E verkar tro.


Finn ett fel.....
Denna borde få böter för detta är inte en tillåten parkering.


Även Stora Bää tycks ha hamnat på villovägar.





Detta är ändå ganska lindrigt, det kan vara mycket värre.
E har så mycket leksaker att de svämmar över och invaderar hela vårt hem.

Och vems fel är det?!

Hmm kanske till stor del vårt nu när jag tänker efter. Vi har en tendens att skämma bort han.
Men det är ju sååååå roligt att se hans glada min när han får en ny sak som han gillar.
Exempelvis denna......

 Lastbil med mammabilar på flaket.
Dundersuccé!
Man vet när E gillar något för då ska han alltid ha det med sig i sängen när han ska sova. 
Denna lastbilen sov bredvid E i natt.

När vi gjorde om hemma och E fick sitt nya rum så bestämde vi nya regler.
Det lät ungefär så här när vi pratade om det.

Jag  - Nu när E har ett så stort rum så ska vi ha leksaksgränser.
M   - Håller med, finns ingen anledning att vara här ute och leka när han har så stort rum.
M  - Gränsen bör gå vid hallen utanför E´s rum.
Jag - Absolut, eller kanske vid stora hallen. Det gör ju inte jättemycket om han är i vardagsrummet lite.
M  - Nä det är sant, men inte i köket för det är jättejobbigt när man ska laga mat och fixa där.
Jag - Verkligen!, inget i köket eller i vårt sovrum......

I rest my case...
Så gick det med den husregeln. Ingen av oss har hjärta att mota in han på sitt rum, vem har dött av att plocka lite leksaker egentligen. Kanske någon men det känns inte som någon överhängande risk.
Ibland om det blir alldeles för mycket kan vi Go Bananas och tvinga han att plocka in på sitt rum, men det händer väl inte allt för ofta.

Vi får väl ge oss lite cred för att vi åtminstone har ambitionen, eller hade, eller pratade om det i alla fall.

Jag tror att det är superpedagogiskt att ha mycket leksaker och att få sprida dem vind för våg.
Det känns helt rätt ;-).

Tänk när vi har två vildbasar som sprider saker omkring sig, jag riktigt lääängtar :-/.

Tjingeling!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar