torsdag 31 mars 2011

Hjälp till att öppna ögonen på Socialstyrelsen..

Jag har i tidigare blogginlägg när jag hade min blogg på metrobloggen skrivit om föreningen Barnlängtan. Blogginlägget hittar ni HÄR om ni vill läsa det, och mer info om föreningen Barnlängtan finner ni HÄR

Barnlängtan har inte något statsbidrag som de flesta andra patientföreningar har, vilket leder till väldigt små ekonomiska resurser att bedriva verksamheten av.
För att ha möjlighet att fortsätta bedriva verksamheten har föreningen beslutat att lägga extra mycket krut på ansökan om att få statsbidrag och det är här kanske just DU kommer in i bilden.

För att få statsbidrag måste man kunna påvisa "sitt lidande i vardagen" och åtminstone jag, och jag tror väldigt många med mig är eniga om att det långt i från är någon piknick att längta efter ett barn.
Föreningen Barnlängtan har tagit fram en enkät som ska hjälpa till att bevisa för Socialstyrelsen hur svårt det är att vara ofrivilligt barnlös. Bara att det ska behöva bevisas gör mig rosenrasande men nu är det som det är och det är upp till oss att visa hur fel de har.

Det är viktigt att så många som möjligt fyller i denna enkät och därför vänder jag mig till dig som precis som jag själv har erfarenhet av att vara ofrivilligt barnlös och hur det påverkar en i vardagen.
Jag själv är lyckligt lottad med två barn idag men kommer aldrig att glömma hur de var innan de kom till världen. Jag tänker på det ofta, jag och min man pratar ganska ofta om det. Vi kommer alltid att minnas och vi kommer alltid att vara tacksamma.

Vissa stunder när det kändes som tyngst minns jag att jag tänkte "Det kan inte vara värt det" den lyckliga känslan av att vara förälder kan inte väga tyngre än modlösheten och känslan av misslyckande.
Det bästa vore nog att ge upp och leva med att det bara kommer att vara vi två så kanske jag mår bättre.

Idag vet jag att jag hade fel, jag vet att det var värt det. ALLT jag fick gå igenom skulle jag gå igenom igen för det resultatet vi fick. Tänk på det ni som kämpar!
Samtidigt vill jag ändå säga att alla människor är lika mycket värda, med eller utan barn. Det är inte barnen som bestämmer vilket människovärde du har, det är viktigt. Det är lätt att känna sig mindre värd vilket inte är så konstigt därför att samhället är uppbyggt efter att det ska födas barn. Vilket får mig att bli ännu argare på socialstyrelsen. Politikerna pratar om barnens välfärd och att familjer ska ha det bra i sina valmanifestationer men socialstyrelsen fattar inte att ofrivilligt barnlösa lider. För mig går inte det i hop men jag kanske inte är tillräckligt smart, vad vet jag.
Det är viktigt att ha andra människor omkring sig i samma situation som förstår hur jobbigt det är och där spelar Patientföreningen Barnlängtan en stor roll, för att inte tala om allt jobb de lägger ner för att få alla och envar att förstå att det inte är ett sk. lyxproblem att vara ofrivilligt barnlös.

Enkäten hittar ni HÄR och självklart går det att vara anonym.

Tillsammans kan vi kanske göra skillnad.

Kram

1 kommentar: